Dacă în Europa antreprenorii sunt conștienți de necesitatea protejării unui brand încă de la momentul creării sale, în România lucrurile nu stau deloc identic.
Antreprenorul român, în goana sa permanentă după clienţi, plata salariilor şi a facturilor, a tuturor taxelor și impozitelor către stat, pierde din vedere amănunte extrem de importante pentru afacerea sa: de exemplu, protecţia mărcilor sale, a know how-ului pentru care s-a străduit atât de mult, considerând că acestea i se cuvin de la sine, o dată cu afacerea.
Nimic mai fals!
Consilierul european în proprietate intelectuală, avocat Cristina Adriana Sîrbu, ne-a explicat deja în interviul prezentat în articolul Ești antreprenor, atunci trebuie să afli asta, de ce este necesar ca un proprietar de afacere atent să înregistreze marca la OSIM, pentru a o proteja astfel de furtul de proprietate intelectuală.
Acum vine cu informații noi, pe care trebuie să le cunoști și să le aplici dacă vrei să te bucuri de drepturile pe care le deții în exclusivitate pe teritoriul României pentru denumirea, sigla sau produsul pe care le-ai creat şi le-ai protejat.
Atenție: 2016 aduce reglementări noi! Dacă vrei să nu ți se fure marca, tu trebuie să fii cel vigilent! Pentru a te proteja, cel mai bun lucru este acela de a apela la specialiştii din acest domeniu, care îţi pot oferi toate informaţiile necesare şi te pot îndruma pe tot parcursul procedurilor.
Avocatul de proprietate intelectuală Cristina Adriana SIRBU ne explică:
Recent, OSIM a anulat o Instrucțiune internă care conferea autorităţii dreptul de a analiza mărcile identice sau similare depuse ulterior la înregistrare. Astfel, în mod corect şi legal, conform prevederilor legii, O.S.I.M. va analiza doar motivele absolute de refuz privind înregistrarea mărcilor – aşa cum stipulează legea – şi nu va mai face nicio analiză/verificare suplimentară privind identitatea/similaritatea cu mărcile anterioare, în lipsa unei opoziţii depuse în termenul legal de 2 luni de la data publicării mărcii ulterioare de către cel care se consideră afectat în drepturile sale anterioare.
Cu alte cuvinte, piaţa se va autoreglementa singură, iar titularii de mărci au obligaţia clară, corelativă dreptului de proprietate deţinut, de a-şi monitoriza independent propriile mărci, astfel încât să se poată opune în timp util la înregistrarea de mărci identice sau similare cu propriile mărci deja înregistrate, în caz contrar asumându-şi riscul că astfel de mărci ulterioare vor fi înregistrate legal şi pot avea drept consecinţă directă diluarea protecţiei preexistente, risc de asociere cu terţii de pe piaţă şi inducerea în eroare a consumatorilor.
Ca să fiu mai explicită, dacă deja aveţi o marcă înregistrată, această schimbare nu vă afectează drepturile de exclusivitate, ci doar vă determină să înţelegeţi că, în calitate de proprietar, aveţi drepturi dar şi obligaţii. Aveţi în continuare marca valabilă, sunteţi titular exclusiv pe teritoriul României, însă, în situaţia în care se va depune ulterior o marcă identică/similară cu a dumneavoastră, va trebui să adoptaţi o poziţie activă imediată.
De altfel, măsura este doar o aliniere la sistemul european, care este astfel reglementat de o lungă perioadă de timp, în sensul în care piaţa îşi va identifica şi aplica individual propriile mecanisme de protecţie, iar intervenţia statului trebuie să fie minimă în procesele şi mecanismele dintre profesionişti.
Concluzia este că, în perioada următoare, va trebui să acordaţi o atenţie deosebită monitorizărilor permanente ale tuturor activelor de proprietate necorporală, pentru a preîntâmpina situaţii care să conducă la o încălcare a drepturilor dumneavoastră. – punctează avocat Cristina Adriana Sîrbu, explicând că un brand nesupravegheat devine puţin mai vulnerabil în noile condiții.
Cum îți monitorizezi, totuși, marca deja înregistrată la OSIM?
Există în principal două variante de a-ți supraveghea titlul de proprietate asupra mărcii: fie ești extraordinar de vigilent și monitorizezi de unul singur apariția unui nume/logo/brand similar sau identic cu al tău, fie apelezi la ajutorul unei Agenţii autorizate de OSIM, specializată în proprietate industrială.
Cum singur este imposibil s-o faci, pentru simplul motiv că ești ocupat cu dezvoltarea afacerii tale, cel mai bine ar fi să apelezi la profesioniști. KEYGROUP este unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața de profil din România. Cu un portofoliu de sute de clienți, avocații, consilieri și experții de aici îți vor ghida pașii pe tot parcursul procedurilor, pentru a dobândi un act de proprietate veritabil, recunoscut şi protejat de legea română, dar și pentru a-ți monitoriza marca proprie în condiţii de siguranţă şi profesionalism.
De altfel, KEYPI – Agentie de proprietate intelectuala, parte a KEYGROUP, specializată în protecţia şi apărarea drepturilor asupra mărcilor, a fost desemnată Agenţia nr. 2 în topul agenţiilor de profil din România.
KEYGROUP îți oferă aceste servicii prin intermediul unui abonament anual, care se poate achita şi în tranșe, iar dacă ai mai multe mărci ți se acordă un discount cumulat, deloc de neglijat. Află chiar acum în ce mod îți poți proteja afacerea și monitoriza permanent marca, direct de la consilierii KEYGROUP, dând click aici.
Articol scris de Adriana Caranfil