În general, europenii sunt mult în urma altor ţări în ceea ce priveşte achitarea online a facturilor sau a cumpărăturilor.
Marea Britanie se detaşează clar, un procent de 87% dintre locuitori foloind cardul pentru plăţi chiar mărunte, încrezătoare sunt şi ţările nordice, restul încă tatonează terenul şi se-ntreb dacă e bine sau nu.
România e pe ultimul loc european în ceea ce priveşte plata online, e drept că e pe ultimul loc şi în ceea ce priveşte salariile. Românii câştigă puţin şi drămuiesc totul, nu riscă absolut nimic, foarte puţini sunt cei care comandă online haine sau produse electrotehnice, majoritatea vor să pipăie materialele, să probeze, să învârtă obiectul pe toate părţile pentru a fi siguri că nu vor da banii în zadar.
Alţii nu au pur şi simplu încredere în sistem, sunt convinşi că datele lor personale pot fi furate şi folosite de răuvoitori, foarte mulţi utilizatori de net nu-şi dau nici numele adevărat pe Facebook, darămite contul bancar.
Populaţia României are peste cinci milioane de vârstnici care, majoritar, nu folosesc sistemul internet, nu sunt familiarizaţi cu el, trei milioane de copii, și restul tineri fără un loc stabil de muncă.
Pătura relativ strâmtă de adulţi activi în muncă preferă să stea la cozi, la ghişee sau oficii poştale, preferă să alerge din magazin în magazin în căutarea obiectelor dorite dar nu riscă să se expună pericolelor internetului.
Delincvenţa online este, cu adevărat, un pericol, iar măsurile de securitate, deşi avansate, nu reuşesc întotdeauna să aibă rezultate pozitive, având în vedere oceanul imens al web-ului. În cazul în care un cumpărător online primeşte la domiciliu un obiect necorespunzător sau chiar altceva decât a comandat, procedurile de denunţ şi recuperare a banilor sunt complicate şi îndelungate.
Dacă totuși se decid să facă achiziții online, cele mai populare categorii de produse achizitionate de către români sunt:
- Haine și accesorii – 58%;
- Electrocasnice – 47%;
- Cărți, filme, muzica – 44%;
- Gadgeturi – 42%;
- Computere și hardware – 39%.
Arttiol scris de Iuliana Zamfir