Nu e nici o legătură între colesterolul din ouă și cel din organism

Banner Film Experience

ouale-scad-colesterolulO mare confuzie cu privire la consumul de ouă pornește de la lipsa de înțelegere a diferenței între colesterolul din produsele alimentare și cel din sânge.

Pentru a lămuri într-o manieră ușor de înțeles acest lucru, l-am întrebat pe dr. Ștefan Balaban de la ferma Aviputna, omul care știe totul despre acest superaliment, care este legătura dintre colesterolul din ou și cel din organism:

Oricine poate mânca 3-4 ouă pe zi

”Colesterolul excesiv este pus în legătură cu boala cardiovasculară, și pe bună dreptate. Acel tip de colesterol este produs de către corp, printre altele, dintr-o cantitate prea mare de grăsimi saturate pe care omul o consumă din alimente de tipul margarină, unt, untură, carne grasă, etc.

Trebuie însă făcută o distincție importantă: colesterolul din ouă nu se adaugă la cel din sânge. De altfel, chiar Organizația Mondială a Sănătății, ghidul numărul 1 în ceea ce privește alimentația sănătoasă, a certificat faptul că oricine poate mânca până la 3-4 ouă pe zi fără nici o problemă, luând în calcul nu numai pe cele consumate ca atare, ci și pe acelea folosite la diverse preparate culinare.

Adesea sunt întrebat câte ouă este bine să consumi pe săptămână și am și dat lămuriri cu privire la acest lucru (nota redacției vezi articolul Tu știi câte ouă trebuie să consumi pe săptămână?). Consumul regulat al acestui aliment este necesar deoarece este o sursă uimitoare de proteine. Ca să vă dau doar câteva exemple în sprijinul acestei afirmații pot să vă spun că disponibilitate biologică a proteinelor din ouă este de 94%, față de cea a lintei care are 30% sau chiar a brânzeturilor cu sub 70%!

Mai mult de atât, lecitina din gălbenușul dispersează depunerile de colesterol rău – deci are rol direct în scăderea acestuia – și accelerează transformarea grăsimilor în energie. Creierul nostru beneficiază direct de această susținere energetică,  care face bine atât la memorie cât și la concentrare.”

Același lucru îl arată și dr. în științe farmaceutice Anca Daniela Raiciu, care face o subliniere extrem de interesantă cu privire la colesterol:

Oul a generat aceleași controverse în privința colesterolului, ca și crustaceele

”Multe controverse sunt în jurul colesterolului, generate și de articolele contradictorii apărute pe internet, scrise de nespecialiști, traduse prost sau greșit de pe diverse site-uri internaționale,  multe dintre ele cu o credibilitate îndoielnică.

De fapt, colesterolul este atât de important încât organismul și-l produce singur. Chiar și atunci când de exemplu o persoană urmează o dietă total lipsită de colesterol – ceea ce e o nebunie –  organismul tot își va produce de unul singur cel puțin 100 mg, ca să poată funcționa. Natura este extrem de inteligentă și nu lasă lucrurile acestea la voia întâmplării.

Eu apreciez dorința sinceră a oamenilor de a cunoaște valoarea alimentelor puse pe farfuria lor, de aceea aș vrea să-i liniștesc pe cei care nu consumă ouă gândindu-se că acel colesterol se adaugă automat la cel deja existent. Celor îngrijorați de acest aspect le spun că nu este nici un pericol. Mai degrabă pot afirma că ar fi un mare neajuns dacă s-ar priva pe ei înșiși sau pe copiii lor de un aliment cu o valoare biologică și proteică atât de ridicate!

Exact același gen de controversă este iscat de colesterolul din crustacee, care dacă sunt consumate regulat chiar reduc nivelul grăsimilor periculoase, deoarece conțin acizi grași omega 3 care sunt cardio-protectori. De altfel, dieta mediteraneeană care pune un accent major pe pește, fructe de mare și grăsimi nesaturate este cea mai sănătoasă cunoscută până în prezent!

Experții de la ora actuală sunt unanim de acord că numai cei care suferă de boli genetice de tip lipido-metabolic pot fi afectați de consumul acestor alimente, mă refer la ouă și la crustacee, dar numai în condițiile în care le consumă tot timpul și în cantități foarte mari.”

Află mai multe despre acest subiect atât de controversat din articolul Colesterolul, o minciună cât planeta. Vezi ce se ascunde în spatele acestui mit, publicat pe site-ul AQUI AHORA aici.

Articol scris de Adriana Caranfil


Acest text este protejat de drepturi de autor. Este interzisă copierea sau reproducerea altfel decât este prezentat în Termeni și condiții.

Iti vor placea si...

3 Responses

  1. o femeie says:

    3-4 pe zi, dar nu in fiecare zi. Problema oului a pornit de la faptul multi il consuma prajit (grasimea supra incalzita…) sau in prajituri (iar grasimea supra incalzita)

  2. dumitrescu elena raluca says:

    eu stiam ca si la diabetici au voie sa consume oua fierte ,nu in cantitati …dar atat cat spune nutritionistul sau medicul specialist

  3. Bogzoiu Daniela says:

    Mulțumim pentru lămuriri, sunt multe articole ce ne induc in eroare si eliminăm astfel din alimentație nutrienti necesari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

four × 4 =