Când sunt relatate știri despre un tânăr care se sinucide inexplicabil și cutremurător de discret, ce simți?
Neputință? Perplexitate? Teamă? Sentimentul că astfel de drame inutile ar fi putut fi evitate?
Filmul spaniol ’’Stockholm’’ umple o ramă cu o poveste standard. În genul celor auzite la știri. O poveste de iubire care, ca milioane din lumea aceasta, nu va duce nicăieri!
O poveste relatată și construită în stil minimalist.
Un băiat zărește o fată la o petrecere. Decide că o place și încearcă s-o convingă și pe ea de lucrul acesta. Sunt doi tineri abia ieșiți din adolescență. Pulsiunile sexuale sugerate fac parte din realitatea aceste vârste.
El se declară îndrăgostit pe vecie, ea se declară greu de convins. Inițial, fata nu-i cedează. Ba dimpotrivă! Numai că tânărul pune la bătaie un întreg arsenal de tactici, pentru a o convinge să-l lase s-o însoțească până acasă.
De dragul jocului, fata îi cere să facă un gest extrem de îndrăzneț: să se dezbrace gol pușcă și să-și strige iubirea pe străzile pustii ale Madridului, în miez de noapte. Scena e amuzantă, iar fata, pe jumătate cucerită.
Dialogul lor este puternic, deși banal și fără să aibă o tentă sexuală explicită sugerează că întreaga întâlnire va avea un viitor…erotic.
Replicile standard sunt menite să sugereze că acest cuplu este un soi de arhetip al zilelor noastre. El, investit cu rolul seducătorului aflat în ofensivă, cucerește cu zâmbetul pe buze regatul feminității, ea, sugerând insecuritatea, fragilitatea și nevoia de garanții, mizează pe cartea dragostei.
Dar cine îți dă garanții în iubire?
Într-adevăr! În lumina rece a dimineții următoare, nimic nu mai părea la fel. Odată ce s-a consumat actul sexual, lucrurile reintră în matcă. Tânăra femeie constată dezolată că ceea ce pentru ea ar fi putut fi începutul unei promițătoare idile, pentru el n-a fost decât un simplu exercițiu de seducție.
Convinsă că toate cuvintele de dragoste pe care le auzise cu doar câteva ore înainte, nu fuseseră decât simplă recuzită de cuceritor, fata ia o decizie extremă, în mod tragic disproporționată!
Scenariul nu lasă să se întrevadă dacă ceea ce a contribuit la această decizie e doar întâmplarea descrisă. Poate că nu e. Poate că fata avea o viață complicată. Poate că perplexitatea ce te cuprinde este starea de spirit vizată, iar rama care încadrează această poveste tipică, așteaptă să fie colorată cu propria ta imaginație.
Oricum ar fi, filmul spaniol ”Stockholm”, în regia lui Rodrigo Sorogoyen merită văzut pentru franchețea abordării stilistice și pentru veritatea sa, dar și pentru jocul celor doi protagoniști, care sunt singurele figuri centrale ale filmului.
Filmul a câștigat Trofeul Transilvania de la Festivalul Internaţional TIFF 2014, iar tinerii interpreți Aura Gariddo și Javier Pereira, câte un premiu pentru cea mai bună interpretare.
Vezi aici trailerul filmului ”Stockholm”.
Articol scris de Adriana Caranfil