Nu mă atrag magazinele, merg la cumpărături doar dacă-mi lipseşte ceva, în nici un caz nu casc gura prin supermagazine ca să văd ce mai e pe acolo.
Nu sunt interesată de noutăţile care se pun în vânzare, de modele noi de pantofi sau rochii, singurele locuri în care intru cu plăcere şi curiozitate sunt librăriile.
Dar Harrods e unic, e faimosul magazin de lux din Londra, situat în Poziţie centrală, Brompton Road, Knightsbridge. Mohamed Al-Fayed, tatăl lui Dodi Al-Fayed, ultimul bărbat din viaţa prinţesei Diana, mort alături de ea în tragicul accident din Paris, a fost ultimul proprietar, cel care a făcut din Harrods ceea ce este azi. Magazinul a fost vândut în 2010 familiei regale din Qatar, după ce Al-Fayed a declarat că vrea să se odihnească şi să-şi petreacă restul vieţii alături de familie.
În centrul magazinului erau expuse, până la vânzarea sa, statuile celor doi îndrăgostiţi care, timp de 13 ani au fost punct de atracţie pentru londonezi şi turişti.
Ce e aşa de special în acest supermagazin?
În primul rând, este enorm, are 7 etaje şi se extinde pe 90000 metri pătraţi, este luminat de peste 12.000 becuri şi înăuntru pot fi găsite 5000 mărci producătoare dintre cele mai sofisticate din lume.
Un lux exorbitant…
Fiecare etaj este împărţit în raioane şi te simţi ameţit de mulţimea parfumurilor, de strălucirea serviciilor de masă din argint sau aur, ultimele modele de haine ale marilor case de modă sunt expuse în vitrine interioare, pantofii din cea mai bună piele aşteaptă să fie cumpăraţi.
Şi nu aşteaptă mult, peste 100.000 vizitatori trec pragul magazinului zilnic, lifturile şi scările sunt pline de lume, la primele ore ale zilei deja se înregistrează vânzări de un milion de lire sterline.
O bună parte din parter e dedicată produselor alimentare, bineînţeles că de lux, pachete de biscuiţi care costă 25 lire sau gemuri de marcă, brânzeturi fine şi pateuri delicate, vinuri vechi şi produse din carne de calitate.
Ultimul etaj e dedicat diamantelor şi bijuteriilor de mare lux, pietre preţioase sclipesc peste inele, cercei, brăţări şi colane unice în lume, produse de o creativitate care te lasă fără cuvinte.
Şi preţurile te lasă fără cuvinte, desigur.
Până şi un creion cu marca Harrods, un simplu creion din raionul de cadouri, costă peste 5 lire sterline. Nu, n-am luat nimic de acolo, dar am văzut cum trăiesc unii dintre cei mai bogaţi oameni din lume, oameni care nu se uită la preţuri, niciodată.
De fapt, multe dintre produsele de vestimentaţie nu au preţuri afişate, cumpărătorii sunt dintre cei care aleg, plătesc şi atât.
Vânzătorii sunt aleşi pe sprânceană, vorbesc limbi străine, sunt îmbrăcaţi impecabil, în uniformele de lux ale magazinului, sunt surâzători şi gata să ajute, fără să te plictisească cu întrebări.
Pentru cumpărătorii obosiţi şi flămânzi există şi bar, patiserie şi restaurant, o farfurie de paste depăşeşte 30 lire.
Dar una peste alta, Harrods dă de lucru unui personal impresionant şi e de văzut: un spectacol în plină mişcare a banului.
Articol scris de Liliana Angheluță