În turism și nu numai, există mulți angajatori care se plâng că nu găsesc persoanele potrivite pentru business-ul lor. În același timp, mulți oameni calificați sau nu, care se află în căutarea unui loc de muncă în industria de turism, hoteluri și restaurante, nu găsesc un loc de muncă.
Relația care se naște între un angajat și un angajator la interviul de angajare – fie că vorbim despre turism sau orice alt domeniu de activitate are caracteristicile tipice ale unei acțiuni de vânzare. Și unul si celălalt încearcă să vândă ceva: angajatorul vinde ideea că postul lui corespunde și împlinește nevoile tale, iar angajatul vinde ideea că este exact persoana potrivită.
Reține: dacă ceea ce ai tu de vânzare, adică produsul tău corespunde numai propriului interes, nu vei mai vinde nimic.
Dar știi să te vinzi? Și înainte de asta, ți-ai evaluat bine competențele și entuziasmul pentru meserie așa încât să fii sigur că te potrivești jobului în turism pentru care aplici?
Operatorii din turism se tot întreabă ce lipsește pentru ca cele două tabere să se întâlnească pe un teren comun și să facă schimbul profitabil care le-ar aduce beneficiile dorite de fiecare.
Carmen Nicolescu este profesor universitar, om de turism și proprietar al mai multor agenții de turism. Are o energie greu de egalat și un nivel de entuziasm foarte înalt.
Intervievată de către AQUI AHORA în legătură cu motivația care a stat la baza acestor proiecte, Carmen Nicolescu, un spirit extrem de întreprinzător nu doar în business, ci și în activitatea de formare și instruire profesională în turism, a declarat că împreună cu partenerii europeni cu care susține acest proiect, vine în întâmpinarea celor care vor să învețe, să se perfecționeze, să evolueze. Ea s-a implicat în ultimii ani în mai multe proiecte educaționale europene, ultimele două – EUTM si MMLT – de o reală dificultate și complexitate.
Ea crede că pasiunea în meserie trebuie susținută și de competențe care nu se pot obține fără o muncă permanentă – indiferent că ești angajat sau angajator – de a ști mai mult, de a te adapta la cerințele unei piețe din ce în ce mai exigente și mai avansate.
Din acest motiv, Carmen a cuprins și România în acest proiect ce va livra pieții de profil prima generație de mentori în turism.
Dar ce este de fapt un mentor? Ne ajută interlocutoarea noastră să înțelegem:
‘’Mentorul nu este un profesor, un consilier, cu atât mai puțin un psiholog, ci este o persoană care a acumulat multă experienţă profesională și de viață şi care doreşte să o împărtăşească celor care înțeleg că au nevoie să fie ghidați spre obiectivul pe care vor să-l atingă.
Mentorul este acela care ar putea să te ajute să îți dai seama dacă profesia aleasă ți se potrivește, să te ajute să descoperi cum te integrezi profesional sau să te susțină să-ți clarifici drumul spre antreprenoriat, dacă spre acest statut aspiri.
Mentorului trebuie să-i placă să lucreze cu oamenii și știe să dea feed-back. El știe să îl motiveze, să-l provoace și să-l ghideze pe cel mentorat în îndeplinirea sarcinilor. Ca să fie eficient, un mentor trebuie să fie orientat spre rezultate și să fie genul de persoană cu realizări în carieră.
Ne așteptăm deci, de la un mentor, să împărtășească lucruri care nu se găsesc în cărți, pe care nu le afli de la profesorii de școală și nici de la părinți. Mentorul trebuie să fie priceput și binevoitor. El este cel care îl ajută pe cel mentorat să-și identifice potențialul, să relizeze cum și-l poate folosi, dar mai ales să-l ghideze spre corecta observare a puncte sale slabe’’, punctează cu un aplomb caracteristic, inițiatoarea acestui proiect în România, Carmen Nicolescu.
Trebuie știut că relația între mentor și cel mentorat este o relație liberă, neretribuită și are un caracter mult mai puțin formal decât alt gen de relații profesionale.
Pentru a ajuta, mentorul trebuie să ofere din timpul și răbdarea sa, să fie empatic și sa asculte, să aibă un spirit deschis, iar cel mentorat să fie receptiv și deschis la rândul său.
Deoarece Carmen Nicolescu este cea care semnează primul program de mentorat în turism care va rula în țara noastră, am chestionat-o ce a motivat acest demers:
‘’Foarte multe informații noi invadează zilnic domeniul nostru de activitate! Pretențiile consumatorilor au crescut, produsele turistice sunt extrem de variate, customizarea călătoriei este noua cerință și toate acestea la prețuri pe care turistul să le agreeze! Pentru a le îndeplini cerințele și a le oferi standardele pe care le merită, noi cei care ne desfășurăm activitatea în turism trebuie să deținem informații și strategii și din domenii conexe, cum ar fi: psihologia vânzărilor, consultanța de specialitate, marketing, etc.
Nevoia de formare și de instruire în turism este aproape o urgență, așa că acest program de mentoring, primul de acest gen care se desfășoară în România și care rulează sub brandul pe care l-am creat ACTIV TOURS – Eventuria, se vrea o ușă deschisă către standardele de calitate europene în turism, pe care ni le dorim aplicate cu succes și în România.’’
În Canada, Statele Unite și în multe țări europene rulează nenumărate programe de mentorat plătite fie de stat, fie de firme, întrucât și-au arătat eficiența în păstrarea personalul în organizații, ajutându-l totodată să-și îmbunătățească performațele în muncă.
Țările care practică mentoratul o fac pentru că au constatat că aceste programe dezvoltă un sentiment de apartenență la organizație, iar calitatea muncii în echipă crește. Mentorul este fericit ca experiența sa de muncă și viață servește unei persoane care se inițiază în turism sau dorește să performeze, iar cel mentorat că are acces la cunoștințe pe care nu le va găsi în altă parte și-și va consolida statutul profesional.
Ambilor le crește stima de sine, determinarea și încrederea.
O întreb pe Carmen care este plusvaloarea creata de activitatea de mentoring asupra beneficiarilor, fie ei companii sau persoane fizice?
‘’Mentoringul poate să ajute o companie să evolueze într-un ritm mai alert decât de obicei, poate să-l ajute pe cel care este mentorat să evite greșeli care costă energie, timp, bani. Frumusețea mentoratului este aceea că nimic nu e ‘’șef’’ și ‘’subaltern’’ în această relație, iar procesul de mentorizare își propune să adune laolaltă oameni din industria turismului cu cei din hotelărie, restaurație, învățământ și formare profesională.
Vom reveni cu amănunte pentru cei care doresc să beneficieze de serviciile de mentoring, după ce se va fi încheia cea de-a treia etapă a acestui proces, din 25-29 octombrie 2014, de la Vilnius – Lituania.
Articol scris de Adriana Caranfil