Paște, 1 Mai, circuite, city-break, litoral, vacanță de tratament: târgurile de turism sunt că hârtia de turnesol. Dau imaginea precisă a unui proces în desfășurare: pe de o parte prestatorii de servicii pun stetoscopul la inima industriei, pentru a-i afla pulsul, pe de alta, consumatorii constată ce produse noi apar în supermarketul de călătorii și care este cea mai bună modalitate de a ajunge la ele. Fie că au venit cu ideile lor de acasă, fie că au plecat cu sugestiile consultanților de călătorie, toată lumea câștigă. Turiștii, pentru că sunt ajutați să înțeleagă caracteristicile produsului turistic dorit, care trebuie să satisfacă binomul buget-așteptări, iar agențiile pentru că bifează pozitiv la capitolul imagine și demarează un nou start de folosire a instrumentelor de marketing pentru adaptarea continuă a ofertei. Un consumator educat și exigent are nevoie de un prestator atent la nevoile lui și flexibil.
Doina și Codruț Juravlea sunt un cuplu de vârstă medie din București. Fac două vacanțe pe an: un city-break, de fiecare dată într-un alt oraș european, și un concediu de două săptămâni, într-o stațiune balneara, pentru refacere și tratament. An de an vin la târgul de turism din primăvară și recunosc că vânatul promoțiilor le asigură două vacanțe în loc de una. City break-ul de anul acesta va fi ’’Paște la Berlin’’, dintr-un motiv personal dureros: anul trecut s-au stins din viață mama Doinei care locuia în Ardeal. Petrecerea Paștelui în casa bătrâneasca devenise tradiția de neclintit a familiei, până când, prin forța lucrurilor, această rutină a fost spulberată. Pentru 4 nopți de cazare, cu mic dejun la hotel și transferurile aferente, țur de oraș cu autocar local și ghid autorizat vor plăti aproximativ 300 de euro de persoană/loc în cameră dublă, sumă la care se mai adaugă taxele de aeroport și asigurarea medicală. La momentul intervievării, tocmai se îndreptau spre standurile agențiilor care vând pachete balneare, în scopul a-și alege tratament la Băile Felix, bugetul limită fiind de 2500 de lei.
Un cuplu de tineri căsătoriți așteaptă în fața standului unei agenții care vinde Grecia. Evident este coadă, așa că profit de prilej să stau de vorbă cu ei. Sunt la primul lor concediu împreună, deci vor să fie ceva deosebit. S-au gândit să viziteze Rhodos, el pentru că terminat facultatea de istorie și este interesat de trecutul așezării, ea pentru sporturi nautice, plajă, dar mai ales pentru cumpărături. În timp ce îmi povestește că prietena ei, care a fost anul trecut la Marmaris – odinioară port pescăresc, astăzi important centru turistic – și-a cumpărat haine și bijuterii la prețuri imposibil de găsit în România, îi zâmbesc complice. Și pentru mine contează să pot face cumpărături în vacanță, așa că rezonez. Din fericire pentru ei, părinții contribuie cu 200 de euro la această escapadă, iar bugetul tânărului cuplu pentru o vacanță în Rhodos, cu tot cu shopping este de 1000 de euro, în condiții de discount promis la târg.
Cristian Balaci i-a spus soției că plecă la cumpărături, dar de fapt a venit la târgul de turism pentru a-i face acesteia o surpriză. Caută o minivacanță de Paște, într-un loc extrem de elegant, întrucât la sfârșitul lunii aprilie aniversează 10 ani de căsătorie. Știe exact ce vrea: lux, spa, tradiție, dar toate cu mult ștaif. E pe jumătate hotărât: a găsit o ofertă la un hotel de 5 stele, din Brașov, cu acces complet la zona de spa care cuprinde piscină, jacuzi și saună, în pachet fiind încorporate ca bonus, 2 ședințe de masaj și spa pentru păr și unghii. Știe de pe acum că va da lovitura. Soția sa va fi fericită, aniversarea, o reușită! Pentru trei nopți de cazare va plăti în jur de 1600 de lei și consideră că prețul este corect pentru serviciile și locația oferită.
Un grup de 4 cupluri sunt strânse ciotcă la bar. Au în jur de 60 de ani și discută cu voce tare la o cafea, despre achiziționarea unei croaziere. Îmi cer scuze de deranj, intru în vorba cu ei și aflu (surpriză, sau nu!) că este al patrulea an când pleacă într-o croazieră. Sunt veseli și vorbesc toți odată și spun că toată viața au muncit pentru ca acum să poată călători, mai ales că produsul a devenit atât de accesibil. Anul trecut au fost în Caraibe, dar anul acesta vor să mergă în Europa de Nord. Bugetul aproximativ pe care îl pun la bătaie este de 1800 de euro/cuplu.
Cea mai frumoasă surpriză am avut-o stând de vorba cu doi studenți. Unul dintre ei avea părul aranjat în stil reggae și amândoi purtau rucsace burdușite cu oferte. I-am oprit să-i întreb ce aștepta ei la un târg de turism și mi-au răspuns că sunt în căutarea celei mai bune promoții pentru un circuit în Nepal și Tibet. Au strâns și bani pentru asta, unul dintre ei este webmaster și obține venituri frumușele pentru o muncă care îi ocupă absolut tot timpul liber, iar celălalt strânge banii necesari unei asemenea călătorii de 3 ani! Sunt prieteni la cataramă din clasa a doua. Deși trebuie să aibă mai bine de 2200 de euro fiecare pentru un sejur de 13 zile, nu sunt descurajați. Adaugă faptul că au încercat să-și croiască singuri un circuit și după săptămâni întregi de research pe internet au înțeles că nu vor reuși niciodată să proiecteze o călătorie sigură și completă.
Mulți vizitatori aflați la târg au cumpărat oferte pentru Paște în Bucovina, Bran, Mărginimea Sibiului, dar cei mai mulți și-au făcut rezervări pentru concediul de vară. Litoralul românesc se vinde excelent, cu Mamaia în frunte. Iată și prețuri: pentru extrasezon ofertele baleiază de la 198 ron/persoană / pentru un sejur de 5 nopți până la 1280 lei. Oferta se referă la un hotel de 4 stele, nou intrat în circuitul hotelier estival, proiectat să targeteze familiile cu copii. Tariful este valabil numai dacă achiziția se face în sistem de early booking – Înscrieri Timpurii – până pe 15aprilie.
În schimb, în perioada de plin sezon, pentru un sejur pe litoral de 6 nopți, la 2 stele, cu mic dejun inclus, ar trebui să pregătești între 663 și 980 de persoană, în timp ce pentru un pachet de 5 nopți la patru stele, cu mic dejun inclus, vei plăti între 944 și 1100 lei funcție de facilități și dotare.
Există și oferte punctuale: 1 Mai la Disneyland înseamnă aproximativ 490 euro de persoană pentru 6 zile, în timp ce un pachet de 8 zile Moscova și Sankt Petersburg te costă aproximativ 775 de euro. Tot de 1 Mai, dar în România, la Sovata, la un hotel de 4 stele cu 2 nopți cazare, demipensiune și acces nelimitat la centrul spa al hotelului care conține bazine cu apă dulce și sărată, baie kneipp, infrasaună și bazin pentru copii, poți plăți aproximativ 400 ron.
Reprezentanții agențiilor de turism spun că cel mai bine s-au vândut sau rezervat, atât pentru sezon cât și pentru extrasezon, litoralul românesc, ofertele balneo, produsele turistice punctuale de Paște și 1 Mai, Bulgaria – în frunte cu Nisipurile de Aur – Grecia și Turcia, city-break-uri în capitale europene, circuitele. Trendul destinațiilor exotice este în plină creștere, îndeosebi printre turiștii din orașele mari, aspect asupra căruia voi reveni într-un articol viitor.
Ultimele ecouri ale Târgului de Turism de la București încă nu s-au stins. Ele se împletesc cu amintirea emoțiilor din călătoriile trecute.
Indiferent că mergi pentru relaxare, cunoaștere, pentru gastronomie sau pentru a vedea stilul de viață al altora, acordă-ți vacanța ca spațiu al regăsirii de sine și al bucuriei de a trăi!
Articol scris de Adriana Caranfil