5 calități ale unui antreprenor, 5 virtuți ale unui angajat

Banner Film Experience

calitati-antreprenor-virtuti-angajatAnemona Bălășescu are 26 de ani. A terminat facultatea de arhitectură în București și se simte atrasă de design-ul interior. Crede că va face foarte mulți bani din practicarea acestei meserii și privește cu încredere fiecare ansamblu rezidențial ce se ridică în București și împrejurimi.

Sunt mii de case noi pe care oamenii vor dori să le transforme în cămine în care vor să se simtă confortabil și fericiți. În ciuda recesiunii crede că din ce în ce mai mulți proprietari sunt dispuși să plătească serviciile unui consultant. Până acum a amenajat doar garsoniera în care locuiește, dar susține că e plină de idei chic și îndrăznețe pe care mai ales oamenii tineri le-ar aprecia.  Anemona vrea să-și transforme pasiunea în business. Spune că simte că are forță să-i conducă pe alții spre succes, dar nu prea știe ce ar presupune să fie om de afaceri. Are niște bani puși deoparte iar părinții i-au promis că o vor ajuta cu cât este nevoie pentru acest start-up.

Felix Drăgan are tot 26 de ani. A terminat facultatea de istorie dar nu vrea să fie profesor. Spune că salariul nu-l încurajează deloc. Ar vrea să se angajeze într-o multinațională unde salariile sunt foarte mari și spune că nici prin cap nu i-ar trece să deschidă o afacere pentru că nu vrea să-și asume nici un risc. Conștientizează că oricum nu are cunoștințele necesare și nici nu-și imaginează de unde le-ar putea dobândi.  L-am întrebat pentru ce altă meserie în afară de cea de profesor se consideră calificat. Cu sinceritate și un zâmbet dezarmant spune că nu știe să facă absolut nimic, dar crede că poate să învețe orice! Nu la fel au crezut și cele câteva companii unde s-a prezentat la interviul de angajare și de la care n-a primit niciodată nici un fel de răspuns.

Cum vor sta lucrurile pentru cei doi în următorii 5 ani? Anemona, în ciuda tinereții și a lipsei sale de experiență va reuși să devină omul de afaceri care se visează? Felix va reuși să se angajeze pe banii pe care consideră că-i merită, fără să fie calificat?

Care sunt calitățile de care ai nevoie să fii om de afaceri și care sunt virtuțile unui angajat?

Am chestionat-o pe Delia Popa,  consultant si trainer la Smart Staff Consulting. Iată ce ne-a răspuns:

Sunt 5 calități care te definesc ca antreprenor

  • Un om de business ar trebui să fie în primul rând vizionar. Să știe foarte clar înspre ce se îndreaptă și ce-l așteaptă pe acel drum.
  • Apoi trebuie să aibă curajul de a-și asuma riscuri, de a da curs unor oportunități. Modul în care antreprenorul adoptă modelul de afacere și strategia de urmat, felul în care integrează resursele necesare afacerii, fie ele materiale, financiare sau umane, definesc de fapt succesul afacerii acesteia.
  • De o importanță majoră este o altă calitate des vehiculată: leadershipul. Eu aș defini asta prin modul în care știe să-și formeze echipa, să o facă să-l urmeze, să fie motivată și să-i fie loială.
  • La cele amintite deja, aș adăuga pragmatismul. Fără obiective clare, fără măsurarea permanentă a proceselor și progreselor înregistrate, fără organizare și disciplină, afacerea poate funcționa o vreme, dar nu la potențialul ei real și nici la nesfârșit.
  • Ultima, dar la fel de importantă este flexibilitatea. Pentru a avea succes, antreprenorul necesită abilitate sporită de adaptare la schimbările pieței, la opţiunile clienţilor, la provocările propriei afaceri, pe scurt la toți factorii care îi pot influența afacerea. Sub acest spectru al flexibilității aș include și creativitatea, capacitatea de a crea produse și servicii care să vină în întâmpinarea schimbării preferințelor clienților sau a modului de publicitate și desfacere, ori a modului de atragere a clienților. Lista ar putea continua. NU există o rețetă anume, ci combinații ale acelorași ingrediente, unele în afaceri de succes, altele în afaceri falimentare.

Tot 5 sunt și calitățile care sunt așteptate de la un angajat

Este foarte greu să descoperi angajatul ideal atunci când la un interviu se prezintă zeci de candidați cu CV-uri frumos scrise dar departe de adevăr, ne spune Lorand Petrescu, care activează în comunicații de mai bine de 12 ani din calitatea de șef de resurse umane. Toți ne dorim angajați cu cunoștințe și instincte bune, capabili să accepte schimbările care vin în cascadă și oricât ai fi de priceput la oameni nu poți anticipa care va fi evoluția unui angajat în următorul an de zile. Am avut tot felul de surprize, nimic nu mă mai miră…

Delia Popa menționează că tot 5 sunt calitățile pe care un angajator le așteaptă de la angajatul său. Iată care sunt acestea: 

  • profesionalism
  • rezultate
  • disciplină
  • muncă în echipă
  • autonomie

Pentru a dezvolta, pot spune că în primul rând angajatorul așteaptă profesionalism. Adică angajatul să știe ce are de făcut la locul de muncă respectiv.

Pe urmă se așteaptă la rezultate. Nici un antreprenor nu-și dorește să plătească un angajat doar pentru că a venit la muncă, ci dorește să vadă rezultatele muncii acestuia.

De asemenea,  are nevoie să știe că se poate baza pe acel om, că acesta va respecta programul, procedurile de lucru, că se va angrena cu toată capacitatea sa pentru atingerea obiectivelor companiei – pe scurt: disciplină și implicare. Legat de asta,  aș aminti că antreprenorul așteaptă din partea angajatului să se implice contribuind cu idei noi de îmbunătățire. Și pentru că nici o muncă nu se realizează de unul singur, antreprenorul își dorește ca angajatul să fie o rotiță bine unsă în angrenajul afacerii sale, deci să lucreze bine în echipă, să aibă relații bune cu cei cu care intră în contact  – colegi, furnizori, clienți – însă totodată să se descurce autonom și deci, să aibă nevoie de cât mai puțină îndrumare – conchide  Delia Popa.

Articol scris de Mara Ivan


Acest text este protejat de drepturi de autor. Este interzisă copierea sau reproducerea altfel decât este prezentat în Termeni și condiții.

Iti vor placea si...

1 Response

  1. Barbalata (Puiu) Mirela says:

    Frumos spus dar realitatea este cu totul alta. Acest articol poate fi valabil pentru multunationale dar nu si pentru intreprinderi mici, chiar mijlocii.
    O spun din experienta. Cand cautam un loc de munca aveam grija sa am un CV conform cerintelor specialistilor. Degeaba insa. Am fost la interviuri unde nu citisera nimic din Cv meu sau il pierdusera. Noroc ca aveam obiceiul de a pleca cu un CV in mana pentru orice eventualitate. Si astea sunt doar mici aspecte. Din pacate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nineteen − nineteen =