Prinşi cu problemele zilnice, mulţi părinţi nu au aflat încă ce este şi ce anume se face diferit în aceste şcoli, prezente şi în reţeaua învăţământului de stat din România încă din 1996.
Prima şcoală de acest tip a fost fondată de Rudolf Steiner în 1919, în Stuttgart, la cererea unui proprietar de fabrică, Waldorf, care dorea să finanţeze o unitate de învăţământ în care copiii să aibă, efectiv, parte de cea mai bună educaţie.
Prin ce e diferit acest sistemul Waldorf de şcoala obişnuită?
În primul rând se pune accent pe dezvoltarea naturală a copilului, pe înţelegerea lumii în care trăieşte şi pe stimularea îndemânării manuale şi a talentelor artistice.
În perioada preşcolară educaţia se face prin jocuri interactive care stimulează ideea de grup unit, copiii învaţă să interacţioneze, să se ajute şi să colaboreze pentru a atinge un obiectiv.
În clasele mai mari, din clasa I-a până în a VIII-a există un singur profesor care urmăreşte educaţia clasei, predând materii diferite, printre care biologia, chimia şi matematica, cu material didactic adunat chiar de către copii din natură: castane, frunze, crengi, etc.
Copiii înţeleg că aceste materii nu sunt teorii şi atât, ci se reflectă în universul care-i înconjoară. Şcoala Waldorf dă frâu liber creativităţii şi talentelor artistice, se studiază, de exemplu, euritmia, disciplină care-i învaţă arta echilibrului, a mişcării, a simbiozei cu natura.
Nu există manuale, nici culegeri, copiii îşi notează pe caiete ceea ce spune profesorul şi desenează singuri imaginile, astfel informaţiile se întipăresc mult mai bine.
Există teme, dar nu există note, evaluarea se face de către profesor şi rezultatul nu lezează respectul de sine al copilului. Părinţii participă efectiv la acest tip de educaţie, deseori sunt organizate activităţi care îi pun alături de copii.
În România există şcoli Waldorf pentru clasele I – VIII în Bucureşti, Râmnicu Vâlcea, Baia Mare, Constanţa, Turda şi Reşiţa, există clase de liceu în Bucureşti, Sibiu, Iaşi, Cluj, Simeria şi Timişoara.
Şi o veste bună: în curând vor începe cursuri de perfecţionare în pedagogia Waldorf, vor avea durata de 3 ani şi se vor desfăşura la Iaşi, în weekend, începând din noiembrie 2016.
Doritorii pot să se înscrie până pe 28 octombrie 2016, iată un link util aici.
Nu toţi copiii sunt la fel şi pentru asta există şi învăţământul alternativ Waldorf, ale cărui diplome sunt recunoscute şi echivalente cu cele din sistemul normal de învăţământ.
Le urăm succes tuturor celor implicaţi: copii, profesori şi părinţi!
Articol scris de Cristina Mihăilescu